Saturday 12 March 2016

BIO SELEZA - JOM TUKAR TUALA WANITA

Sejarah Tuala Wanita

wanita dan tuala wanita sangat berkait rapat


Sepanjang zaman wanita telah menggunakan pelbagai bentuk perlindungan haid. Tuala wanita telah diketahui wujud pada awal abad ke-10, di Suda iaitu suatu tempat di Greek. 
Pad pakai buang pada permulaannya direka dengan jururawat menggunakan pembalut pulpa kayu untuk menangkap aliran haid mereka, mewujudkan pad yang telah dibuat daripada bahan-bahan mudah diperolehi dan cukup murah untuk buang selepas digunakan. 



Reka bentuk ergonomik dan bahan-bahan yang digunakan untuk membuat tuala wanita juga berubah melalui tahun 1980-an untuk hari ini.

Tuala wanita membuat kemunculan semula sekitar tahun 1970-an , dengan populariti mereka meningkat dalam lewat 80-an dan awal 90-an . Sebab wanita akan menukar kepada tuala wanita termasuk keselesaan, penjimatan masa ke masa, kesan alam sekitar dan sebab-sebab kesihatan.

Terdapat banyak gaya tuala wanita yang terdapat hari ini di mana terdapat pelbagai jenis tuala wanita yang terdapat di pasaran sekarang.

Kronologi masalah sakit puan




Tapi tanpa kita sedar tuala wanita boleh menjadi punca kepada maslah kesihatan wanita.
Sebenarnya, tuala wanita yang terdapat di pasaran bukanlah 100% kapas. Sebenarnya ia dihasilkan dari serbuk kayu pulpa yang dilunturkan menggunakan beberapa jenis bahan kimia sehingga bertukar menjadi warna putih. 

Nak tukar dari warna asal kepada warna putih, suci dan bersih adalah menggunakan agen peluntur yang kuat termasuklah yang dipanggil Klorin dan melalui kaedah pengklorinan sebanyak 6 kali proses pelunturan. Bahan kimia yang digunakan menghasilkan tuala wanita yang putih bersih tetapi penuh dengan bahan kimia kerana proses pelunturan tersebut menghasilkan sejenis karsinogen (bahan penyebab kanser) yang disebut dioksin.  . Jadi belum tentu kesemua bahan kimia yang digunakan dalam proses pelunturan tadi hilang. Berkemungkinan besar masih ada yang tertinggal pada serbuk kayu tadi sebelum digembur untuk menaikkan rasa gebu yang mana seakan sama fungsinya seperti kapas.




Apabila kesemua proses telah selesai, syarikat-syarikat tuala wanita akan mengambil bekalan tersebut untuk dipatenkan sehingga menjadi tuala wanita yang ada sekarang. Kalau di dalam televisyen, di dalam iklan tuala wanita yang menceritakan tentang design terbaru, bentuk yang fleksibel dengan aliran udara dan bermacam-macam lagi. Sama juga dengan lampin bayi pakai buang yang dijual di pasaran serta lampin orang tua. Konsep dan cara pembuatan adalah lebih kurang sama.

Bahaya Dioxin

Dioksin

Pusat Penyelidikan Kanser Antarabangsa telah mengelaskan DIOKSIN sebagai karsinogen kelas pertama kepada manusia. Kajian perubatan membuktikan bahawa walaupun kandungan DIOKSIN dalam tahap yang rendah, ia masih mampu menyebabkan kanser payudara, kanser usus, endometriosis, kanser ovari, kemandulan, keguguran dan sakit puan yang lain.

Bagaimana Dioksin boleh meresap ke dalam rahim??



Katakan sekali pemakaian tuala wanita = 1 kali dioksin diserap. Maknanya sekiranya anda mula menggunakan tuala wanita pada usia 12 tahun, dan jika kini umur anda adalah 28 tahun, maka anda telah telah menyerap sebanyak 16 tahun dioksin ke dalam faraj anda.

1 kali pakai      = 1 dioksin

Sekali haid       = 6 hari

Sehari              = 3 keping tuala wanita (mungkin juga lebih)

Sebulan            = 18 keping

Setahun            = 216 keping

16 tahun          = 216 x 16 = 3456 keping

Itu baru pengiraan untuk penggunaan tuala wanita, belum lagi pantiliner. Pantiliner digunakan setiap hari (3 atau 4 keping sehari). Cuba bayangkan dah berapa banyak dioksin yang diserap?? 

Kajian juga membuktikan bahawa setiap wanita menggunakan lebih kurang 15000 keping tuala wanita sepanjang hayatnya (lebih kurang 35 tahun sebelum menapous
Jadi dah tahukan apa keburukan memakai tuala wanita di pasaran biasa?


Dioksin juga menyebabkan:

* Ketidakstabilan hormon
* Kanser Payudara
* Kanser Ovari
* Kanser Usus
* Endometriosis
* Kemandulan
* Fibroid
* Keguguran
* Jangkitan pada uterus
* Melemahkan sistem imuniti badan

Bahaya dioksin

DIOKSIN ni akan diserap oleh faraj dan masuk ke dalam rahim kita dan risikonya, sel-sel KANSER akan diaktifkan.

Selain itu, risiko lain DIOKSIN ini akan mengaktifkan sel FIBROID , menggalakkan pembiakan bakteria dan sebagainya. 

Semua wanita ada fibroid. Yang bezanya sama ada fibroid tersebut aktif atau tak. Tapi, tahu ke kita sama ada fibroid kita tu aktif ke tak aktif kan. Sehinggalah fibroid kita membesar dan terus membesar sehingga kita kelihatan seperti mengandung! Pernah dengar istilah “busung”? Ada segelintir wanita dikatakan mengalami busung disebabkan fibroidnya membesar dan sekaligus membengkak. 

Selain itu, masalah wanita lain yg majoriti mengalaminya adalah SENGGUGUT setiap kali datang bulan/haid.

Period Pain

Memang setiap wanita di dunia ni ada mengalami masalah SENGGUGUT. Tetapi apa yang membezakan adalah dari segi kekuatan sakit SENGGUGUT setiap individu. SENGGUGUT yang normal tidak akan menjejaskan kehidupan harian. Tapi ia menjadi tidak normal jika, apabila datang haid, sakit SENGGUGUT yang dialami terlalu kuat sehingga wajah dan badan menjadi pucat, hampir pengsan dan yang paling teruk sehingga perlukan injection ubat tahan sakit.

Begitu juga dengan CYST


Cyst adalah salah satu penyebab sukarnya mengandung kerana dalam sesetengah kes,apabila dibedah dan dikeluarkan cyst, ada janin yang terhimpit di dalam cyst. Walaupun cyst berjaya dibuang, ianya akan tumbuh kembali kerana cyst ini ada ‘ibu’nya. Dalam pemeriksaan kesihatan yg dibuat, cyst banyak menyerang wanita yang berusia 23 tahun ke atas. Tidak terkecuali wanita yang sudah berkahwin mahupun yg masih bujang. 

Banyak lagi masalah-masalah sakit puan yang lain. Faktor-faktornya mungkin kerana corak pemakanan yang tidak sihat, kehidupan seharian yg tidak aktif, tidak cergas, pendedahan kepadan bahan-bahan kimia sama ada daripada persekitaran, daripada kosmetik atau daripada bahan2 kegunaan seharian contohnya seperti PEMAKAIAN TUALA WANITA BIASA di pasaran. 

Kenapa pad biasa bahaya dan Apa risikonya?



Kebanyakan pad biasa di pasaran diperbuat daripada recycle paper atau serbuk kayu pulpa yang telah diputihkan menggunakan peluntur selama 30jam. 
Apabila haid, darah yang panas akan bertindakbalas dengan bahan peluntur yang ada dalam pad tersebut dan membebaskan 1 bahan kimia yang sangat bahaya.
130 kali ganda berbahaya daripada arsenik (racun pembunuh yang senyap) iaitu DIOKSIN. 


CIRI-CIRI TUALA WANITA BIASA

Contoh tuala wanita biasa


=> Pembungkusan Yang Tidak ’Hygienic’

Pembungkusan di kilang masih secara manual.
Pembungkus yang tidak boleh ditutup semula setelah dibuka. Mudah tercemar habuk, bakteria, kulat dan lembapan.

=> Penuh dengan bakteria

”Kandungan bakteria 11 x lebih tinggi dari piawaian antarabangsa”. 
Ia boleh menyebabkan jangkitan kuman dan kegatalan pada alat sulit wanita. – Laporan Kajian Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) 1987

=> Tiada tarikh luput (Expiry Date)

Hampir semua pad dipasaran tidak mempunyai tarikh luput. Ada pad yang telah berubah warnanya menjadi kekuning-kuningan masih dijual dikedai-kedai. Berapa pastikah anda ia tidak akan menjejaskan anggota sulit anda?

=> Pelapik Luar Tidak Telus Haba

Menyebabkan haba dari suhu darah haid terperangkap, alat sulit menjadi lembap dan tidak selesa.

=> Tiada Bahan Anti-Bakteria

Pad wanita adalah tempat pembiakan bakteria yang paling ideal kerana terdapatnya protin didalam darah haid. Bakteria dengan mudah masuk kedalam badan melalui vagina dan melemahkan sistem imuniti badan. Bakteria akan memasuki ke dalam sistem badan hanya dalam tempoh 2 jam sekiranya haid ini tidak dicuci.



Dah banyak pendedahan dan kajian berkaitan yang menunjukkan bahayanya tuala wanita biasa. Dan ingatlah bahawa sel kanser mengambil masa 1-14 tahun utk menampakkan diri. Lebih baik mencegah kan.

Tuala wanita yang selamat memang banyak kat pasaran sekarang ni. Tapi apa salah nye bertukar pada yang lebih memberi kesan sihat dan selamat.Memang pad biasa harganya MURAH…tapi perlu ada kesedaran bahawa aset kewanitaan kita harganya TAK TERNILAI sekiranya ianye di ragut penyakit yang biasanya menjadi pembunuh utama wanita masa kini.

Jom ubah kepada tuala wanita yang lebih selamat dan terjamin untuk menjaga kesihatan dan aset kita sebagai seorang wanita.

Jom tukar ke Bio Seleza 


Ok.nati mext entry tie share pasal bio seleza ye..

No comments:

Post a Comment